Sivut

torstai 24. tammikuuta 2013

Vastauksia / Svar

Sain tämän blogini ensimmäisen haasteen aiemmin tällä viikolla Lauralta ja Hannalta. Kiitos, on tosi kivaa saada tällainen haaste näin tuoreelle blogille :). Mulla vaan kesti vastausten keksimisessä ihan tajuttoman kauan, mutta nyt on jotain valmiina ;).

Jag blev utmanad av Laura och Hanna att svara på en massa frågor. Det är jätteroligt att få en bloggutmaning för en såhär ny blogg. Tack! Det tog en liten evighet för mig att hitta på svar, men nu har jag äntligen åstadkommit något ;).

Säännöt / Instruktioner:

1. Jokaisen haastetun pitää kertoa 11 asiaa itsestään. / Berätta 11 saker om dig själv.
2. Pitää vastata myös haastajan 11 kysymykseen / Svara på utmanarens 11 frågor
3. Haastetun pitää keksiä 11 kysymystä uusille haastetuille  / Hitta på 11 frågor åt dem du utmanar
4. Heidän pitää valita 11 bloggaajaa, joilla on alle 200 lukijaa  / Välj 11 bloggare som har under 200 läsare
5. Sinun pitää kertoa kenet olet haastanut / Berätta vem du utmanat
6. Ei takaisin haastamista / Utmana inte tillbaka någon som utmanat dig


11 asiaa minusta / 11 saker om mig:

1. Yleisurheilin nuorempana noin 10 vuotta aktiivisesti. Osallistuin SM-kilpailuihin ja palkintokaappiani koristaa muutama SM-mitalikin. // Jag friidrottade tidigare aktivt i ungefär 10 års tid. Jag deltog i FM-tävlingar och har några FM-medaljer i prisskåpet.

2. Rakastan kirjojen lukemista (kaunokirjallisuutta). Olen pitänyt kirjablogia kohta kolme vuotta. // Jag älskar att läsa böcker (skönlitteratur) och har haft en bokblogg i snart tre års tid.

3. Katson tosi vähän telkkaria. Aamutv on päällä aamiaista syödessäni, muuten en seuraa tällä hetkellä muuta kuin Putousta. Sen sijaan tykkään katsella DVD:ltä vanhoja BBC:n klassikkokirjoihin perustuvia filmatisointeja ja Mad Meniä. // Jag ser väldigt lite på tv. Morgonnyheter kollar jag samtidigt som jag äter frukost, men annars ser jag bara på Putous. Däremot gillar jag att se på BBC:s filmatiseringar av gamla litteraturklassiker och Mad Men.

4. Rakastan kissoja // Jag älskar katter.

5. Poltan aina kotona ollessani kynttilöitä. Rakastan niiden tunnelmallista valoa. // Jag bränner alltid ljus då jag är hemma. Älskar den mysiga belysningen.

6. Kerään Muumimukeja. // Jag samlar på Muminmuggar.

7. Haaveilen joogamatkasta jossain lämpimässä, eksoottisessa maassa...// Jag drömmer om en yogaresa i något varmt och exotiskt land.

8. Käytän villasukkia lähes vuoden ympäri ja opin vihdoin vuosi sitten kutomaan niitä itsekin. // Jag använder yllesockor nästan året runt och jag lärde mig äntligen sticka egna för ett år sedan.

9. Suunnittelemme kaverin kanssa kaikkien aikojen liikunnallista kesälomareissua tulevalle kesälle. Olen hurjan innoissani! // Vi planerar världens bästa semesterresa med en kompis till nästa sommar. Jag är så förväntansfull!

10. Olen aika lailla kaikkiruokainen, mutta inhoan oliiveja ja herneitä. // Jag är allätare, men gillar inte smaken av oliver eller ärtor.

11. Ensimmäiset 20 vuotta elämästäni inhosin ohuita ja lättäniä hiuksiani. Sitten ne muuttuivat yhtäkkiä luonnonkiharoiksi ja nyt viihdyn hiuksissani vallan mainiosti. // Jag hatade mitt tunna och platta hår de första 20 åren av mitt liv, men sen blev håret mittiallt naturlockigt och nu trivs jag bra med det.

Lauran kysymykset / Lauras frågor:

1. Millainen suhde sinulla on koiriin? / Hurdant förhållande har du till hundar?

Pelästyin isoa sukulaiskoiraa pienenä, ja sen jälkeen olen enemmän tai vähemmän pelännyt koiria. Tänä päivänä olen suht sujut koirien kanssa, mutta ihan ehdottomasti paljon enemmän kissaihminen. // Som liten blev jag skrämd för en släktings hund och sen dess har jag mer eller mindre varit rädd för hundar. Idag är jag någorlunda okej med hundar, men absolut mycket mera kattmänniska.

2. Mikä on parasta bloggaamisessa? / Vad är det bästa med att blogga?
Kommentit ja sitä kautta syntyvä keskustelu muiden samanhenkisten ihmisten kanssa. // Kommentarer och diskussionen som uppstår med andra, likasinnade människor.

3. Paras herkku? / Din favorit"godsak"?
Jätski ja suklaa. // Glass och choklad.

4. Minkä ikäkauden uskot olevan parasta aikaa elämässä? / Vilken årsklass tror du är den bästa under livet?
Haluaisin sanoa, että juuri nyt, 20-25 vuotiaana mutta uskon kuitenkin, että minulla on parhaat vuoteni vielä edessäpäin. Sanoisin, että paras ikäkausi on 30-35 vuotiaana. // Jag skulle vilja säga att det är just nu, vid 20-25 års ålder men jag tror och hoppas att jag fortfarande har mina bästa år framför mig. Så jag säger 30-35 års ålder.

5. Kauneinta sinussa? / Det vackraste i dig?
Pinnallisista asioista huulet ja pitkät jalat. // Om det är frågan om ytliga saker så säger jag mina läppar och långa ben.

6. Parhaat asiat elämässä? / Bästa sakerna i livet?
Perhe & ystävät. Liikunta, että saan opiskella mitä haluan. // Familjen och vännerna. Motion, att jag får studera det jag vill. 

7. Lemppari kirja? / Favoritbok?
Luen todella paljon, ja yksi kaikkien aikojen suosikeistani on Arthur Goldenin Geishan muistelmat // Jag läser väldigt mycket och en favorit är Arthur Goldens "En Geishas memoarer"

8. Seuraatko urheilua, jos niin mitä? / Följer du med idrott? Isåfall vad?
Seuraan! Oikeastaan mikä tahansa käy. Yleisurheilu ehdottomasti, jopa formulat, talvilajit (hiihto, luistelu, mäkihyppy...). Kaikki isommat kisat on pakko nähdä. Jääkiekkoa, jalkapalloa, tennistä, uintia... Olen urheiluhullu, myös penkkiurheilijana ;). // Ja, jag följder med idrott så mycket jag hinner! Friidrott är ett måste, men jag gillar även att titta på olika vintersporter, ishockey, tennis, fotboll, simning och t.o.m. motorsporter. Jag är idrottsgalen!

9. Unelma ammatti? / Drömyrke?
Psykologi // Psykolog

10. Lemppari blogi? / Favoritblogg?
Hmm, tämä on vaikea! En osaa valita yhtä, mutta hyvältä blogilta vaadin samoja kiinnostuksenkohteita kuin itselläni on, ja sellaista tiettyä elämänasennetta. // Den var svår! Jag kan inte välja en, men en bra blogg för mig är en vars skrivare har samma intressen som jag och en speciell, intressant syn på livet.

11. Mitä tuotetta/asiaa ilman et voisi elää? / Vilken sak/produkt kunde du inte leva utan?
Pakko vastata, että liikuntaa. Olen kasvanut liikunnallisessa perheessä, enkä voisi kuvitella eläväni kokonaan ilman liikuntaa. Tietenkään en voisi myöskään elää ilman rakkaita ihmisiä ympärilläni, tai ilman ruokaa ;). // Jag måste svara att jag inte skulle kunna leva utan motion. Jag har vuxit upp i en familj, där vi alltid motionerat och idrottat, och jag kunde faktiskt inte tänka mig att leva utan det. Såklart kunde jag heller inte leva utan kära mänskor runtomkring mig, eller utan mat ;).

Hannan kysymykset / Hannas frågor:

1. Milloin liikuntakipinäsi syttyi?/ När blev du intresserad av att röra på dig?
Luulen että olen saanut sen syntymälahjana :D. // Jag tror jag har fötts med intresset för motion.;)

2. Onko sinulla säännöllinen herkkupäivä vai herkutteletko vapaammin? / Har du en regelbunden godisdag eller äter du godsaker friare?
Tänä vuonna olen yrittänyt pitää yhden herkuttelupäivän viikossa, mutta jos käyn esim. kahvilassa kaverin kanssa voin kyllä syödä jonkun herkun keskellä viikkoakin. // Detta år har jag försökt hålla en godisdag i veckan, men om jag är på café med en kompis t.ex. tillåter jag nog mig själv en liten godbit mitt i veckan också.

3. Suosikki urheilulaji penkkiurheilumielessä? / Vilken sport ser du helst på i tv?
Yleisurheilu & Jääkiekko // Friidrott & Ishockey

4. Kuinka paljon unta tarvitset? / Hur mycket sömn behöver du?
Vähintään 8 tuntia, usein vielä enemmän. // Minst 8 timmar men ofta ännu mera.

5. Lempiruokasi?/Favoritmat?
Tykkään erilaisista pastoista ja kalasta, erityisesti lohesta.. // Jag gillar pasta i alla dess former och fisk, speciellt lax.

6. Mikä on suurin saavutuksesi tähän asti? / Din största prestation hittills?
Saavutus on hankala sana... Opiskelupaikan saaminen ensimmäisellä yrittämällä 18-vuotiaana oli aika suuri saavutus, koska hakemaani paikkaan oli niin vaikeaa päästä sisään. // Prestation är ett svårt ord... Att få studieplats med första försöket som 18-åring var en stor prestation, eftersom det är ganska svårt att komma in och studera det jag gör.

7. Tykkäätkö valokuvaamisesta? / Gillar du att fotografera?
Tykkään. Haaveilenkin paremmasta kamerasta. // Ja det gör jag! Jag drömmer om en bättre kamera.

8. Aamu- vai iltatreeni? / Morgon- eller kvällsträning?
Aamutreeni on kivaa, mutta vasta aamupalan jälkeen. // Morgonträning, men först efter morgonmålet.

9. Suosikkilisukkeesi rahkan joukkoon?/ vad lägger du helst bland med kvargen?
Kotimaiset marjat, mansikka ja mustikka. // Inhemska bär, jordgubbar och blåbär.

10. Koska olet viimeksi käynyt uimassa?/ När har du simmat senast?
Ennen joulua kävimme kerran kaverin kanssa ihan treenin kannalta uimassa. // Före jul var jag och simmade med en kompis helt i träningssyfte.


Jätän nyt haastamatta muita mukaan, mutta kaikki halukkaat saavat tietenkin vastailla näihin kysymyksiin. Nyt suihkun kautta kouluun. Iltapäivällä on vuorossa treeniä, palailen siis tännekin iltasella! Ihanaa torstaita kaikille :).

Jag låter nu bli att utmana andra med, men alla som vill får såklart svara på samma frågor som jag. Nu ska jag via duschen till skolan, i eftermiddag blir det träning igen. jag återkommer med träningsgrejer ikväll. Ha en skön torsdag!:)

6 kommenttia:

  1. Jee, kiitos vastauksista :) Oli mielenkiintoista lukea taustastasi ja nippeliasioista!

    VastaaPoista
  2. Jei, då är vi två som haffat åt sig studieplatsen som 18-åringar och jo, helt sjukt svårt att komma in på psykka, så credits till dig :) Sen hade vi gemensamt det där med muminmuggarna och att morgonträning är bäst, MEN dock alltid efter frukost ;) Rolig läsning :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tackar ;). Jag tycker också om att läsa andras svar på frågor, men visst tog det tid att svara på allt!:)

      Poista
  3. Oot kyllä niin ihanan positiivinen ja nautit elämästä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, olipa ihanasti sanottu. Kiitos! Kiva jos positiivisuus näkyy täällä blogissakin, yirtän nauttia elämästä :).

      Poista